2022-04-02 Rommelmarkt bij de Magnuskerk 2022-04-02 Rommelmarkt bij de Magnuskerk
Gaat u er maar even voor zitten, er zijn veel foto’s te bekijken, maar er was ook heel veel te zien.
Hieronder de link naar de foto’s van de Rommelmarkt op 1 en 2 april
Foto’s zijn gemaakt door Albert Freij (A.F), Janny Engelkes (J.E.) en ondergetekende (A.I.L.).

Een week na de rommelmarkt in Bellingwolde zijn de definitieve cijfers bekend.
De rommelmarkt heeft € 4410, = en daarna door de verkoop van ijzer, koper en papier nog € 230, = opgebracht dus een totaal van € 4540, =

Bij de kerk zijn via andere acties, schenkingen ook nog € 545, = binnen gekomen.
Dat maakt een totaal bedrag van € 5085, = voor de vluchtelingen uit Oekraïne.

Wat fijn deze opbrengst die zonder de hulp van de vele vrijwilligers die vooraf, tijdens en na die tijd, deze rommelmarkt mogelijk hebben gemaakt.
Maar ook u die “rommel” of voor de inwendige mens dingen gekocht heeft wordt hartelijke bedankt.

Wat een geweldig bedrag weer en fijn dat het geld goed terecht komt.

Rommelmarkt rondom Het Karspel voor Oekraïne

Vrijdag 1 april:
De start van de opbouw van de rommelmarkt na twee jaar coronarust. Er was daarom nog genoeg in de opslag dus geen ronde door het dorp.
De nieuw locatie voor de rommelmarkt rondom Het Karspel, was goed bevallen.
Het afgelopen weekend was het prachtig weer. Helaas was het deze vrijdag afzien door de kou en wind. Maar de echte “diehards” zijn gewoon aanwezig en zijn aan het sorteren en zetten de spullen op schragen. En natuurlijk kijken of er leuke dingen voor de opbodwagen tussen zaten. Soms moest nog even iets verzet worden en daar zetten de mannen dan hun schouders tegenaan. Ook werd er soms een mooie hoed gevonden. ’s Avonds nu eens geen wachters in de keet maar lekker binnen in Het Karspel de nacht doorbrengen. Wim en Bert kregen nog bezoek van Abel die een klokje meegenomen had voor de heren (en hemzelf). Ook wij (Jan & Astrid) brengen al vele jaren de wachters een bezoekje om foto’s te maken en wat voor de inwendige mens mee te nemen. En zaterdag stonden beide wachters ook weer hun mannetje, petje af.

Zaterdag 2 april:
De zon schijnt en de wind valt aan het begin van de markt nog mee. De mensen weten na twee jaar de markt nog steeds goed te vinden. Het is weer gezellig als vanouds en voor sommige mensen is het ook weer een reünie. De opbodverkoop vanaf de wagen ging weer goed en de heren (Albert, René en Wilt), zijn goed van de tongriem gesneden en kennen hun pappenheimers onderhand. De ooievaars die op hun nest zaten (de eerste foto’s van wagen met opbod), hadden het later wel gezien, misschien dat ze bang waren ook verkocht te worden).
De vrijwilligers, goed voorbereid op alle weersomstandigheden, deden weer goed hun best om de koopwaar aan de mens te brengen. Ook aan de inwendige mens was gedacht: pannenkoeken, warme worst en koffie/thee met cake kon men kopen op de diverse locaties.
Tijdens deze dag zijn bijna vier seizoenen langsgekomen, zon, wind, sneeuw en hagel. Maar al met al hebben de laatste drie niet echt roet in het eten gegooid.
Om twaalf uur was het einde en kon begonnen worden met het opruimen. De vrijwilligers gingen eerst even een pannenkoek of warme worst halen voordat de mouwen weer werden opgestroopt om alles weer op te ruimen.
En dan zie je ook weer dat vele handen licht werk maken en dat er veel plezier is tijdens het opruimen. Toch dacht een enkeling zweet op het voorhoofd te zien van één van de vrijwilligers. De schragen en planken die leeg waren werden weer opgehaald, Het Karspel werd weer schoon en klaargemaakt voor het koffiedrinken voor zondag na afloop van de dienst. Ook op de straat rondom Het Karspel en in de berging ging men met de bezem aan de slag. Morgen ziet men niet meer dat er een rommelmarkt geweest is.
En dan is het voor degene die er nog zijn even uitblazen, napraten en een drankje. En als laatste daarna nog even zorgen dat de laatste wagens ook opgehaald worden.

Op de tafel tijdens de afsluiting staat een replica van onze toren. Sake Hofman heeft deze helemaal nagemaakt. Inclusief het paard op de toren, de klok, de leistenen op de punt, ja echt alles is nagemaakt. De kerk heeft deze toren gekocht en de opbrengst heeft Sake geschonken aan het goede doel van deze dag. De toren blijft zo behouden waar hij eigenlijk hoort. De gewonde wijsvinger heeft Sake niet opgelopen bij het maken van de toren en ook niet tijdens de rommelmarkt maar gewoon met een andere hobby.

Helaas waar geharkt wordt vallen spaanders zegt men wel eens en gebeuren er soms ook ongelukjes. Dat laatste hadden wij nu dan ook. Onze vaste kracht, Arie, is op vrijdag ongelukkig ten val gekomen en heeft hierdoor zijn sleutelbeen gebroken. Marchien heeft zich tijdens de rommelmarkt flink aan glas gesneden zij moest zich hiervoor (nadat onze EHBO’er Tim zich hier eerst over haar ontfermd had) voor verdere behandeling zich elders melden. Zo ging ze weg gewapend met een extra stuk keukenrol er omheen voor als het weer ging bloeden. We wensen beiden veel beterschap toe.

Maar geweldig dat deze rommelmarkt weer mogelijk was met al die vrijwilligers, nieuwe en oude vrijwilligers, sommigen staan al jaren klaar. Maar ook leeftijd speelt voor velen geen rol, oud en gelukkig ook jong, we kunnen altijd weer op hun rekenen. Ik heb wel eens gezegd dat iemand niet meer “piep” was, en dit is juist een compliment! Zonder onze oudere vrijwilligers, die wij toch veel hebben, zouden wij veel activiteiten niet kunnen houden. Dus alleen maar hulde!
Dit keer was de opbrengst niet voor de kerk maar voor vluchtelingen uit de Oekraïne, diaconaal bezig dus.

Iedereen die op wat voor manier heeft bijgedragen dat deze dag een succes is geworden wordt bedankt voor zijn/haar inzet. Zonder vrijwilligers geen rommelmarkt!

Astrid Lüürssen, scriba