2023-02-21 Pannenkoekendag

Hieronder de link naar de foto’s en het verslag van de pannenkoekendag

Dinsdag 21 februari 2023 pannenkoekendag.

Na drie jaar geen pannenkoekendag vanwege corona kon het deze avond weer.
Voor de zesde keer konden wij ons weer laten verwennen en gelijk ook nog iets doen voor het goede doel.
Het comité vanuit onze vier kerkgemeenten die deze avond coördineerden bestaat uit:
Tiny Jonink, Annemarie Hazebroek, Greta van Dijk en Geertje Freij. Zij konden dit eindelijk weer oppakken. Natuurlijk moest er ook een goed doel uitgezocht worden.
Dat is dit jaar het kinderhotel in de Burcht te Wedde geworden.
Het comité heeft dhr. en mw. Ferrari uitgenodigd om op deze avond iets te vertellen over het kinderhotel.

Maar voordat het zover is moest de ruimte, “Het Trefpunt” in Vriescheloo waar deze activiteit iedere keer weer wordt gehouden, klaargemaakt. Aan de buitenkant van “Het Trefpunt” was een mooie aankondiging die Janny Engelkes gemaakt had.
En wat heel belangrijk is de voorbereidingen voor het bakken van de pannenkoeken.
Naast de producten moeten er appels geschild worden, spek etc. klaargemaakt worden en beslag gemaakt worden.
Nadat de voorbereidingen klaar zijn kan het bakken beginnen zodat wanneer de eerste eters komen men gelijk kan “aanvallen”.

De bakkers: Zwanie van der Laan, Henriëtte Groenwold, Joke Oosterhuis, Joke Cassée en Sake Hofman konden aan de slag en zijn inmiddels ook aardig geroutineerd geworden.
Niemand kwam zonder betalen voorbij Dity Hofman de het geld voor het goede doel incasseerde.

Jong (ik schat rond de 5 jaar) en oud (99 jaar), konden zich te goed doen aan diverse pannenkoeken: naturel, met spek of appels of rozijnen. Dus keuze genoeg. Daarnaast was er melk, karnemelk en fris bij de pannenkoeken. Een goede maaltijd zo.

De fam. Pot had dames uit Oekraïne meegenomen dat een speciaal tintje gaf aan deze avond.
Er was ook een bijzondere tafel met alleen maar heren, de “herentafel”, of men zich hier extra voor in moest schrijven om hier aan te kunnen zitten weet ik niet… Misschien een extra gift om bij de voorzitter van de gezamenlijke kerkenraden, de dominee en het oudste gemeentelid aan tafel te mogen zitten 😊.

Zo rond 18:30 uur kwam het echtpaar Martina en Frank Ferrari uit Assen om wat achtergrond informatie te geven over het ontstaan van het kinderhotel.
Annemarie Hazebroek heette het echtpaar welkom.
Frank is ondernemer een heeft meerdere palletfabrieken gehad, nu nog alleen die in Vriescheloo. Martina Ferrari was 43 jaar werkzaam in het onderwijs, eerst als kleuterleidster en later als hoofd van de kleuterschool. Vanaf 1985 richtte ze zich op het speciaal onderwijs. Hier werkte ze met jonge kinderen met ontwikkelingsproblemen op sociaal, emotioneel, motorisch, spraak/taal en cognitief gebied èn kinderen die in een kindertehuis waren geplaatst.
Vanuit die ervaring, dat het niet voor alle kinderen vanzelfsprekend is dat zij op vakantie kunnen, is het idee ontstaan om hier wat mee te doen. Zo kunnen kinderen een hele bijzondere vakantie meemaken. Per jaar logeren hier zo’n 500 kinderen evt. met familie of verzorgers.

Een goed doel dus om aan te geven. De opbrengst is € 575,00 dat zal worden overhandigd aan de stichting Kinderhotel De Burcht.

De kosten die men gemaakt heeft om deze avond te kunnen houden worden gedragen door de vier kerken. Dus de opbrengst van het eten gaat volledig naar het kinderhotel.

Iedereen die meegewerkt heeft (en ik niet heb genoemd) om deze avond te laten slagen wordt hartelijk bedankt. Het was een lekkere en gezellige bijeenkomst.

Astrid Lüürssen, scriba