Kerstvieringen 2020 in de Magnuskerk Kerstvieringen 2020 in de Magnuskerk

Beste gemeenteleden van onze gemeenten,

In de link hierboven foto’s van de kerstvieringen in de Magnuskerk. In de bijlage weer een nieuwsbrief.
Roelf Wind ontving van onze vier kerken voor al zijn werkzaamheden rondom het maken van de digitale diensten en het organiseren van de zang van de leden van de cantorij, een mooi kerstpakket. Het is hem gegund want dankzij zijn inspanning hebben wij kunnen luisteren naar “normale” diensten.
De leden van de cantorij Westerwolde o.l.v. Roelf Wind en de organisten (Jan Eefting die tevens lid is van de cantorij en Etty de Boer) ontvingen na afloop van de kerstnachtdienst een boeket bloemen en een bedankkaart. Ook hen zijn wij veel dank verschuldigd. Elke week maar weer hebben zij geoefend en liederen opgenomen om onze kerkdiensten aan te vullen. Tijdens de kerstdiensten hebben ze in de kerk de liederen gezongen. Vanwege de video-opname was dit extra sfeervol. Fijn dat wij zo’n cantorij hebben.

Op de foto’s ziet u de heren van de techniek met al hun apparatuur om te zorgen dat de twee diensten gevolgd konden worden via de videoverbinding.
Dat bleek achteraf best wel moeizaam. De internetverbinding vanuit de kerk was niet goed genoeg. Men had buiten een zender staan om wifi dit op te vangen. Vanwege het feit dat wij dicht bij de Duitse grens zitten gaf dit soms storingen en viel de verbinding even uit.
De links naar de opnames die nu op de site staan voor beide diensten van PG Bellingwolde en Blijham hebben deze storingen niet. Ook een link naar deze foto’s komen op de website van PG Bellingwolde.

Op de foto’s de leden van de cantorij die zingen op kerstavond en 1e kerstdag. De organist op kerstavond was Rob Brunekreeft en op 1e kerstdag Etty de Boer.
Voor beide dagen was ondergetekende Ouderling van Dienst en Dity Hofman Diaken van dienst.
Wolf Jöhlinger was voor beide dagen de voorganger. Op 1e kerstdag was Geeke van der Haar aanwezig om wat te vertellen over het KND-project. Verder waren op beide dagen in de kerk de koster Fenny Smid en Hensen Trenning voor het geluid voor de kerkomroep.

De Giezelbaargbloazers hebben weer de kerstdagen aangeblazen vooraf aan de kerstnachtdienst. Fijn dat deze traditie zo door kon gaan en dat eenieder dit kon zien. Ook kon eenieder kijken naar het luiden van de klokken in de toren van de Magnuskerk. Kijken zonder te hoeven klimmen. Dat had Dennis Wubs voor ons gedaan en hier een filmpje van gemaakt dat wij nu mooi konden gebruiken.

Na afloop van de dienst op 1e kerstdag gingen wij naar huis en mochten de twee heren van het videobedrijf al de kisten weer vullen met hun apparatuur voordat zij naar huis konden gaan.

Niet in eigen kerk een kerstnachtdienst is jammer, maar soms moet je je ergens bij neerleggen en verstandig zijn. Ik heb diverse reactie ontvangen over de twee diensten.
Men vond het fijn om op deze manier toch het gevoel te hebben erbij te kunnen zijn. Of rechtstreeks of later. De videobeelden voegden er iets aan toe.
Het was jammer dat het geluid kerstavond slecht te horen was. Er hebben mensen hierdoor afgehaakt en de dienst verder beluisterd via kerkomroep.

Al met al gedenkwaardige diensten tijdens deze kerst. Laten we hopen dat volgend jaar het weer normaal is.