Restauratie Snitger-Freijtag orgel afgerond Restauratie Snitger-Freijtag orgel afgerond

Snitger-Freijtag orgel (1797) gereed na restauratie van innerlijk en uiterlijk

In de afgelopen twee jaar heeft een grote restauratie plaatsgevonden van het prachtige authentieke orgel van Frans Caspar Snitger Jr. en Heinrich Hermann Freytag in de oude Magnuskerk van Bellingwolde.
Het werk is uitgevoerd door Koninklijke Elbertse Orgelmakers BV te Soest onder advies van Stef Tuinstra. Vorig jaar was het technische- en klankdeel van het werk al klaar en is het orgel feestelijk weer in gebruik genomen op 12 juli 2019 met een klankdemonstratie en klein concert door Stef Tuinstra.
Echter, het werk aan het complete uiterlijk van zowel de orgelkast, het orgelbalkon als het lofwerk inclusief het opnieuw poetsen en vergulden van de frontpijpen moest nog gebeuren. Naast de orgelmakers heeft Tico Top (Kruisweg) het snijwerk eerst gerestaureerd alvorens het opnieuw beschilderd werd en heeft Appie Veenstra (Westervelde) daarna het schilder- en verguldwerk verricht.

Dat werk is nu ook klaar en om dat feit te vieren zou op zaterdag 18 april van dit jaar een tweede feestelijke ingebruikneming hebben plaatsgevonden met opnieuw een klankdemonstratie van Stef Tuinstra en daarna een concert door Winfried Dahlke van het Organeum te Weener, waarmee de concertcommissie te Bellingwolde ook nauwe contacten mee onderhoudt.

Al het werk was er op gericht het orgel niet alleen qua techniek en klank in de oorspronkelijke situatie terug te brengen maar dus ook wat betreft de windvoorziening en de kleurstelling. Zo is de derde oude balg nu ook in functie gebracht en kan er weer als vanouds worden getreden zonder een windmachine.
Er bevonden zich allerlei oude kleurresten op het orgel die van 1797 en 1874 dateren. Om daarover meer te weten te komen is er, o.a. in samenwerking met de RCE, een uitvoerig kleuronderzoek uitgevoerd en zijn daarbij frappante ontdekkingen gedaan. Zo was de eiken orgelkast mahonierood gekleurd geweest. Het snijwerk bleek niet geheel verguld te zijn maar van een z.g. gelaagde vergulding voorzien met donkerder kleuren in de diepere lagen van het lofwerk. De gesneden muziekinstrumenten hadden hun natuurlijke kleuren en het onder gestel van het orgelbalkon was in zwarte en rode imitatie marmer geschilderd. Dit alles is nu weer aangebracht.

Het aanzien is nu rijk en chique maar niet overdadig en doet de architectuur van het meubel weer volledig tot haar recht komen. De klank van het orgel was al prachtig door de vorige restauratie in 1992 door Albert de Graaf met Stef Tuinstra als adviseur. Die klank is nu in technische zin slechts hier en daar iets geretoucheerd zodat alle pijpen nu weer goed aanspreken. De oude windvoorziening is nu rustiger qua werking dan voorheen, hetgeen het klankkarakter nog meer ten goede komt.

In de zomermaanden juli en augustus kan op de donderdagmiddag wordt de kerk opengesteld. Er is een organist aanweizig, zodat u kunt kennismaken met zowel de fenomenale fluwelig-zangerige klank van dit orgel als nu ook haar fraaie uiterlijk. Men kan nu weer zien wat men hoort en horen wat men ziet!

Sietze de Vries (orgel) heeft samen Eran Wajsenblum (fluit) opnames gemaakt voor het project “allepsalmen.nl”. U kunt deze youtube flim bekijken en beluisteren via www.allepsalmen.nl en dan psalm 134 aanklikken.

Onderstaande link is ook mogelijk

Voor de liefhebber van ons mooie orgel kunt u via onderstaande link een artikel lezen over de restauratie van ons orgel.
Stef Tuinstra geeft op “orgelnieuws.nl” een mooi overzicht van alle werkzaamheden aan ons orgel. Naast een inhoudelijke beschrijving van de laatste restauratie geeft hij ook een overzicht van eerdere restauraties. Een zeer lezenswaardig verhaal, ook voor de leek!