Sponsorfietstocht op 31 augustus 2019 Sponsorfietstocht op 31 augustus 2019
ZIe de afbeeldingen.

“Wedde(n) dat het lukt” Sponsorfietstocht 31 augustus

Zaterdag 31 augustus kon er vanaf 13.00 uur bij de vier kerken gestart worden met de fietstocht. Deze tocht ging langs de vier samenwerkende kerken.
De opbrengst van deze tocht was voor het project “Wedde(n) dat het lukt”.

Bij de Magnus kerk ging een groepje van start nadat men zich eerst had geregistreerd bij Wim Ekkelkamp. Ditzelfde gebeurde ook in de overige kerken. Hier kreeg men dan ook een routepapier met ook enkele vragen hierop. Dus een pen was wel handig. Gelukkig lagen deze in Het Karspel waar wij starten.

Even was er verwarring over de route. Wat zijn die cijfers en hoe moeten wij het lezen.
Het bleek dat men zich moest oriënteren op de knooppuntenroute. Dit was voor iedereen niet even duidelijk en sommigen hadden er nog nooit van gehoord. Dus door deze tocht weer iets geleerd.
Zo vertrokken wij. De eerste vraag die wij tegenkwamen was: een groot bedrijf dat meubels verkoopt, hoe die heette………?
Zo kwamen we aan bij de eerste kerk in Vriescheloo. Hier werden wij opgewacht daar Betty Schaap (met hond), Johanna Hulsman en Gé Mulder. Hier konden wij aan de thee, koffie en gebak.
Onderweg werd de fietsgroep groter of kleiner omdat we anderen tegen kwamen of er weer wat af omdat ieder toch op zijn eigen tempo reed en soms ergens wat langer bleef plakken.
Vervolgens verder naar de kerk in Wedde. Intussen moesten wij nog twee vragen beantwoorden onderweg. In Wedde zaten Greta van Dijk, Jopie Dekker en Eiltje Brouwer ons op te wachten met koffie/thee en kniepertjes, deze waren zelfgebakken.
En zo verder via de Wedderbergen naar de kerk in Blijham.
Ook hier stond het welkomstcomité ons op te wachten in de personen van Joke en Meindert Oosterhuis en Janny Bessenbinder. Ook hier was de tafel goed gevuld met o.a. arretjescake en lekkers voor de jeugd in de vorm van ranja en candybars. Alhoewel vanwege het warme weer de ranja ook voor de ouder jeugd er wel in ging.
En toen de laatste etappe via Oudeschans op naar Bellingwolde onze start en finishplek. Maar eerst moest er nog een vraag beantwoord worden.
In Het Karspel stonden Wim Ekkelkamp en Jans Rouw ons op te wachten met iets koels maar ook een broodje warme worst. En ondanks het warm weer ging dit er goed in.

Deze fietstocht was georganiseerd door de vier kerken en had haar fietscomité. Voor Bellingwolde was dit Bea Rouw en Ans Talsma. Blijham: Joke Oosterhuis, Janny Bessenbinder en Kor Vogel, Kor heeft de route uitgezet.
Voor Vriescheloo was dit Len Loth en voor Wedde Greta van Dijk.
Vanuit alle vier de kerken hebben mensen zich beziggehouden met sponsorgeld en de fietsers konden zich ook laten sponsoren. De opbrengst die gaat naar het project “Wedde(n) dat het lukt”, is nog niet bekend dus dit hoort u later.

Een mooie middag met een warme wind in de haren. De opkomst was helaas stukken minder dan voorgaande edities. Of dit komt door het te warme weer of te veel activiteiten tijdens deze dag in de regio? Het blijft gissen. Wel viel op dat er eigenlijk alleen maar “kerkmensen” meefietsten en geen andere mensen uit de dorpen zoals in voorgaande jaren.
Wat ook jammer was, vond wij als fietsers uit Bellingwolde, dat je niemand van de andere kerken/plaatsen tegenkwam. Het is mooi te starten in eigen dorp maar doordoor mis je de contacten met anderen onderweg (vandaar ook alleen maar foto’s van fietsers uit Bellingwolde helaas).
Ook een gezamenlijke afsluiting werd gemist. Het bleef zo een activiteit van eigen kerk leek het.
De elektrische fietsen hadden de overhand, tenminste bij de groep van Bellingwolde.
Wel wil ik vermelden dat iemand van ruim 90 jaar, sommigen weten over wie ik het nu heb, nog gewoon op de normale fiets fietst. Geweldig hoor want er was best veel wind.

De organisatie wordt bedankt voor een hele mooie fietsmiddag!

Van PG Bellingwolde heb ik veel e-mail adressen om foto’s te versturen en ander nieuws. Van de overige gemeenten heb ik een paar. Ontvangt u niet deze mails en wilt u toch graag deze ontvangen stuur mij dan uw e-mail adres met vermelding van naam en gemeente naar scriba@pkn-bellingwolde.nl.

Met vriendelijke groet,