Startzondag 9 september 2018 Startzondag 9 september 2018
  klik hier voor de foto's

Startzondag 2018

Zondag 9 september druppelde de Magnuskerk in Bellingwolde langzaam vol met leden van de PG gemeenten Bellingwolde, Blijham en Vriescheloo. Deze dienst was georganiseerd door de leden van het werkveld Viering van de drie gemeenten.
We vierden gezamenlijk de start van het nieuwe seizoen. Voorganger in de dienst was ds. Wolf Jöhlinger, Tiny Jonink en Klaas Oosterhof en het gospelkoor Semaja uit Winschoten werkte ook mee aan de dienst.
Het thema van de dienst was “Een goed gesprek”.
Een vrolijke dienst met mooie zang van Semaja. De KND had hun eerste KND en hebben samen een schilderij gemaakt voor een klasgenootje dat plotseling was overleden. Dit is behoorlijk ingrijpend zowel voor jong als oud.

Na de dienst gingen wij met zijn allen naar het kerkelijk centrum. Voor wij naar binnen mochten is de naam van het nieuwe kerkelijk centrum onthuld. Hensen Trenning, kerkrentmeester, gaf uitleg over de totstandkoming en naam van het gebouw.
“In totaal heeft de realisatie en verbouwing 1,5 jaar geduurd, maar het resultaat mag er dan nu ook zijn. Officieel is het gebouw nog steeds naamloos en bleef de naam “aula” nog veel in gebruik. De officiële betekenis van het woord aula is “ruimte voor gemeenschappelijk samenzijn”. Wat dat betreft zou de naam nog wel kunnen, maar de naam heeft geen kerkelijk binding. Het is voor ons ook sterk met begrafenissen verbonden. Dus wilden we een andere naam! Na verschillende oproepen kwamen er maar liefst 35 namen binnen! We hebben ons daarover gebogen en de kerkenraad heeft daar een naam uit gekozen. Aanvankelijk wilden we met de bekendmaking wachten tot de officiële opening. Deze komt pas eind oktober, als ook de bestrating klaar is.
Voor de bekendmaking van de naam duurt dat eigenlijk te lang! Daarom willen de nieuwe naam vandaag bekendmaken”
De nieuwe naam werd onthuld door de oudste regelmatige kerkgangers nl.: Trijnie Koolhof en Tiny Jonink. Ze mochten een gordijn opentrekken waarna de naam “Het Karspel” tevoorschijn kwam. Een karspel was oorspronkelijk een kerkelijke gemeente. Je kunt dus zeggen: in dit gebouw zetelt onze kerkelijke gemeente. Verder heeft het ook een link met de naam van ons kerkblad: De Karspelen, deze naam zal echter binnenkort verdwijnen.
In het kerkblad kunnen we schriftelijk met elkaar communiceren. In het gebouw “Het Karspel” kunnen we dat nu mondeling via een “goed gesprek” doen. Zo blijft het woord Karspel bestaan.

Na dit feestelijk gebeuren mochten we dan naar binnen en was er koffie/thee en heerlijk gebak/taarten door leden zelf gebakken. Heel feestelijk maar vooral lekker! Helaas was ik te laat met het maken van de foto’s van dit lekkers.

Om toch nog iets met het thema “een goed gesprek” te doen mochten wij eerst onze naam op een sticker zetten en deze op de kleding plakken. Dit om elkaar beter bij naam te leren kennen. Daarna gingen we in groepjes van elke kerk minimaal twee leden op de tafel. We kregen van ds. Wolf Jöhlinger diverse afbeeldingen van Jezus. Hier konden wij met elkaar over praten. Welke afbeelding spreekt ons aan, of niet. En zo kwamen we tot gesprekken.
Dit werd aan het einde nog even gezamenlijk besproken.
Daarna was het tijd voor een borrel om vervolgens aan een goede lunch te gaan. Ook hier hadden leden zich weer van hun goede kant laten zien. Prachtig opgemaakte schalen met diverse salades stonden er naast brood en beleg voor ons klaar.

Een lekkere afsluiting van een mooi dienst met nazit. Zo langzamerhand leren wij elkaar al beter kennen.

In het nieuwe gebouw hangen zeven schilderijen. Deze stellen de schepping voor en hebben een link met het mooie wandkleed dat in de Magnuskerk hangt. Een aanwinst voor het nieuwe gebouw. Deze schilderijen zijn gemaakt door Gerda Kloek-Mol.