2022-10-23 Nederlands-Hongaarse dienst

Hierboven weer een link naar de foto’s van de dienst op 23 oktober de Nederlands-Hongaarse dienst

PG Blijham en Winschoten ondersteunden al jaren de gemeente Nicolești in Roemenië.
Nadat de PG kerken Bellingwolde, Blijham, Vriescheloo en Wedde samen zijn gaan werken met de doelstelling samen een federatie te gaan vormen is het partnerschap helemaal in handen gekomen van deze vier kerken. Vanuit de vier diaconieën is een Roemenië-commissie gevormd. Deze heeft dan ook het programma voorbereid vanwege het feit dat de predikant uit Nicolești samen met zijn gezin voor een paar dagen bij ons is geweest.

Zondag 23 oktober was er een kerkdienst in de Magnuskerk in Bellingwolde. De gemeenteleden in Nicolești konden deze dienst evt. live volgen via Kerkdienstgemist.nl of later terugzien. Zo waren wij samen verbonden met elkaar. Deze dienst was in het Hongaars (Nicolești ligt in wat vroeger Hongarije was en men spreekt er nog altijd Hongaars) en in het Nederlands. De liederen die gezongen werden waren in het Nederlands maar dezelfde liederen kent men ook in Nicolești. Jan Eefting begeleide ons op het orgel. Gelukkig was hij in de kerk aanwezig omdat de organist die zou komen spelen Corona bleek te hebben en moest afzeggen. In plaats van ontspannend de dienst bij te wonen moest hij opeens spelen op het orgel. Maar een goede organist doet dit gewoon!
Zowel de schriftlezing als de meditatie waren tweetalig. Ds. Istvan Adorján en ds. Wolf Jöhlinger verzorgden dit samen. De meditatie van Ds. István Adorján werd door Jan van de Velde (Roemenië-commissielid) in het Nederlands voorgelezen en die van ds. Wolf Jöhlinger door Ds. István Adorján zelf. Mocht u denken dit zal een lange dienst geweest zal zijn: viel dit heel erg mee. Men had hier wel rekening mee gehouden. De fam. Adorján waren onder de indruk van het prachtige orgel van de Magnuskerk. Zelf was ik erg onder de indruk van de muzikaliteit van de jongeren in Roemenië. Je merkt dat er in dit land en ook andere Oost-Europese landen veel aandacht is voor muziekonderwijs. De zoon zag na de dienst zondag de piano in de Maguskerk staan. Toen ik vroeg of hij hierop wilde spelen gaf hij toch even een miniconcertje weg!

Na de dienst gingen wij met elkaar naar “Het Karspel” hier was koffie/thee en onze baktalenten hadden goed hun best gedaan voor iets lekkers erbij. Tijdens de koffie
hebben wij foto’s bekeken van Nicolești en de projecten waar onze kerken bij betrokken waren. Ook konden wij vragen stellen over de gemeente aldaar.
De kerk probeert niet alleen voor eigen leden dingen te organiseren maar voor iedereen. Ook zijn er voorzieningen gekomen waaronder een mooi verenigingsgebouw “Irene” en een aula zodat overledenen hier opgebaard kunnen worden. Dit is één van de eersten daar in de regio dus best bijzonder. Van deze beide locaties mag eenieder gebruik maken
Het predikantenechtpaar zet zich in de gemeente erg in voor de jeugd. De jeugd heeft de toekomst. Ook jongeren uit omliggende dorpen komen naar de Bijbelstudies en activiteiten die gehouden worden in gebouw “Irene”. Door onze giften kunnen ook kinderen die dit normaal niet kunnen betalen meedoen. Maar ook daar merkt men dat het kerkbezoek achteruit gaat. In plaats van twee diensten heeft men nog maar één dienst op de zondag.

Na afloop kreeg elke kerk, ook die van Nicolești, een fotocollage van onze vier kerken en die in Nicolești om in de kerken op te hangen als herinnering en teken van onze vriendschap.
De vragen werden vertaald door Annie Hamminga (Roemeense maar ze spreekt ook Hongaars en woont in Winschoten) dit was wel zo makkelijk. Ds. István Adorján spreekt Engels maar niet vloeiend en dat gaat ons ook wel zo.

De Roemenië-commissie wil de dames die taarten hebben gebakken hartelijk bedanken hiervoor. Ook Annemarie Hazenbroek, tot voor kort lid van de Roemenië-commissie, wordt heel hartelijk bedankt voor het vele vertaal werk bij de voorbereiding van de dienst.

De Roemenië-commissie bestaat op dit moment uit:
Ans Aapkes,
Jannie Bessembinders