2023-06-25 KND neemt afscheid van ds. Jöhlinger

Hierboven weer een link naar de foto’s van afgelopen zondag. De foto van Wolf door het houtwerk heeft Etty gemaakt vanaf het orgel.

Zondag 25 juni dienst in Wedde samen met de KND.
Voorganger was ds. Wolf Jöhlinger en de organist/pianist Etty de Boer

Dit was een dienst waar voor de laatste keer, voor de vakantie, de KND haar medewerking aan verleende.
Tevens ook de laatste gewone dienst waarin ds. Wolf Jöhlinger in voor ging. Volgende week is zijn afscheidsdienst.
Het mooie weer zorgde ervoor dat toen wij naar de kerk liepen het duidelijk was dat het koffiedrinken na afloop een buitengebeuren zou zijn.
Maar eerst hadden we nog een dienst. De KND werd toegezongen en mocht met het licht vanuit de kerk naar het dorpshuis gaan.

In deze dienst werd afscheid genomen van Richard Gerlofs die 15 jaar diaken in Wedde is geweest. Ds. Jöhlinger sprak hem toe en ontheft hem uit zijn taak als diaken. Net als iedere ambtsdrager die ontheven wordt van hun taak blijft de geheimhouding die hij heeft afgelegd nog steeds van toepassing op zaken die hij in zijn ambtsperiode gehoord heeft Helaas moet Richard wegens privé omstandigheden stoppen met deze taak. Vervolgens nam Greta van Dijk, scriba, namens de kerkenraad van Wedde afscheid van Richard. Ze noemde die dingen die hij in zijn ambtsperiode gedaan heeft nog even op. Richard nam zelf ook nog even het woord.

De KND nam aan het einde van de dienst ook afscheid van Wolf. Dit deed zij door voort te borduren op vijf jaar terug toen hij bevestigd werd als predikant van onze gemeenten.
We hadden toen een bootje in de kerk. Nu kwamen de kinderen binnen met reddingsvesten, zwembanden en kurken, en ander maritieme attributen.
Het blijkt dat Wolf in de vijf jaar dat hij predikant was, een goede kapitein is geweest en ons voldoende heeft geschoold zodat wij nu zelf tijdelijk verder de boot kunnen gaan sturen. Hij kreeg teksten mee op reddingsboeien en vesten om hem te helpen op zijn verder leven.
Naast goede woorden kreeg hij ook een rol pepermunt. De kinderen van de KND krijgen dit ook wanneer ze afscheid nemen, aangezien hij dit ook doet was de rol pepermunt dan ook voor hem. Samen mag hij die dan met Gea, wanneer ze samen in de kerkbanken zitten, dit nuttigen. Ook een bord van mozaïek met een hart erin kreeg hij als afscheidscadeau van de KND. Vervolgens mocht Wolf in de kring staan met de KND om hem heen. Samen met de KND en de gemeente zongen wij Wolf Gods zegen toe.
En zo kwam aan een mooie dienst in een volle kerk in Wedde een einde en konden wij buiten lekker samen napraten en koffie/thee drinken.
De leiding van de KND, Ellen, Hetty, Janet, Marijke en Marjan, hebben er weer wat moois van gemaakt om op deze manier afscheid te nemen van Wolf

Wilt u wanneer u niet aanwezig kon zijn de dienst terugluisteren dan kan dat via deze link: https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/21937

Met vriendelijke groet,

Astrid Lüürssen, scriba