2023-11-05 afscheid en bevestiging ambtsdragers

https://photos.app.goo.gl/U23wUjacVwdvyFEU7 Link naar foto’s afscheid en bevestiging ambtsdragers

Afscheid en bevestiging ambtsdragers voor PG Blijham

In de dienst op 5 november in Vriescheloo hebben wij afscheid genomen van Deborah Wolfs-Fontijn als diaken van PG Blijham. Voorganger in deze dienst was ds. Bert van der Woude.
Ds. Van der Woude noemt bij het afscheid dat ondanks dat Deborah geen diaken meer is zij alles wat haar is toevertrouwd tijdens haar ambtsperiode steeds geheim moet blijven.
Geeke van der Haar, preses van PG Blijham, sprak Deborah toe en schetste haar werkzaamheden in de afgelopen vier jaar. Zij kwam, toen ze werd bevestigd als diaken, in een voor haar wat vreemde omgeving terecht. Gewend aan andere structuren en vergaderingen, moest ze daaraan wennen.
Maar dat kan ook goed zijn omdat de (soms al lang) zittende kerkenraadsleden daardoor ook gedwongen werden om eens goed na te denken over waar en hoe mee bezig is en of dit nog wel de goede manier is.
Deborah haar hart ligt bij de diaconie en de mensen die het financieel wat moeilijker hebben, ze heeft niet zoveel met kerkordes en financiële aspecten, Deborah heeft liever wat minder regeltjes.
Zichtbaar zijn in het dorp en het uitdragen van het evangelie is voor haar belangrijk.
Toen de diaconale samenwerking en schuldhulpmaatje op haar pad kwam, ging ze daar vol vóór, en is nu coördinator van “op kloetn komn”. Dit geweldig initiatief krijgt steeds meer vorm en bekendheid en blijkt broodnodig te zijn.
PG Blijham bedankt haar voor alles wat zij de afgelopen jaren heeft gedaan en de dingen die ze blijft doen, actief in de gezamenlijke (ook in groter verband) diaconie en natuurlijk schuldhulpmaatje.
Als dank ontvangt ze een bloemenbon omdat de bloemen uit de kerk nu voor Margrietha zijn en het de kerkenraad fijner leek dat als die bos is uitgebloeid er nog een verse bos bloemen voor haar zal zijn.

Vervolgens bevestigt ds. Van der Woude Margrietha Wolfs-Fontijn als ouderling in de protestantse gemeente van Blijham, en daarmee eigenlijk ook in onze federatieve gemeentes.
Na de bevestiging werd Margrietha door Geeke van der Haar toegesproken.
Margrietha was al actief betrokken bij allerlei commissies en activiteiten, maar als ouderling neemt ze nu op een net wat andere manier de verantwoordelijkheid voor de gemeentes op haar. We zijn God dankbaar dat ze dit wil doen.
Geeke noemt, dat toen ze hoorde waar Margrietha zojuist bij de bevestiging ja op heeft gezegd, ze dacht dat dit helemaal bij haar past. Geeke weet dat, zoals het net genoemd is, de Bijbel, die een licht op ons pad is, zeker een bron van inspiratie voor het geloof voor haar is.
Geeke noemt dat het niet altijd gemakkelijk zal zijn, ook door de diversiteit binnen onze gemeentes, maar dat wij haar als kerkenraden, maar ook als gemeenten, zullen ondersteunen en helpen waar het kan, zoals we net ook hebben beloofd.
De bloemen uit de dienst zijn voor Margrietha en namens ons allen wenst Geeke haar bij alles wat ze gaat doen Gods kracht, nabijheid en zegen toe.
De KND werkte ook mee aan deze dienst. Het thema waar zij het over hadden was liefde.
Foto’s zijn gemaakt door Willeke Koch.