2024-04-28 Jubileumconcert "Ede Aans"

Klik voor voor de link naar de foto's

In de Magnuskerk in Bellingwolde wordt ieder jaar een serie concerten georganiseerd. Het jaar 2024 is een bijzonder jaar voor de organiserende concertcommissie: de commissie bestaat namelijk 25 jaar. De Magnuskerk is een kerk met een flinke cultuurhistorische waarde en bijzondere ambiance. In de 90’er jaren van de 20e eeuw kreeg men subsidie en werden kerk en orgel gerestaureerd. Voorwaarde was dat de kerk ook voor culturele doeleinden gebruikt zou gaan worden. In april 1999 is vanwege de voorwaarde om de kerk ook voor culturele doeleinden te gebruiken de concertcommissie opgericht. Vervolgens is In 2019 het orgel intern weer geheel gerestaureerd en heeft het orgel zijn originele kleuren weer gekregen.
Veel bekende koren en organisten, zelfs uit het buitenland kon men horen tijdens de concerten. In de loop van de jaren zijn de concerten een traditie geworden. De Magnuskerk staat nu goed bekend als een belangrijk podium in de regio voor zowel organisten als koren. Er wordt steeds gestreefd naar een goede kwaliteit in combinatie met laagdrempeligheid. Het aantal concertbezoekers is door de traditie en de formule goed en constant.

Ter ere van het 25-jarig bestaan van de concertcommissie was op zondagmiddag 28 april een extra gratis concert met de titel “Ede Aans” door een Vocaal Kwartet met liedjes en verhalen over Ede Staal. De Magnuskerk heeft een prachtige akoestiek; dat was goed te horen door zang van Hanneke van den Berg (sopraan), Martien de Pauw (alt), Taco van den Berg (tenor) en Reinder van der Molen (bas), allen geschoolde zangers. Peter Siebesma. musicus, beeldend kunstenaar en o.m. auteur van het boek ‘De weg van Lains noar Klooster’ nam het initiatief voor het Groningstalige programma Ede Aans en had de algehele leiding en speelde op het orgel. Reinder, docent Gronings bij het Centrum voor Groninger Taal en Cultuur, praatte het geheel aan elkaar, half Nederlands, half Gronings. Ook had hij een mooie voordracht van Ede Staal in ons dialect, uitgezonden in 1986, ‘Zuzooien op Zundagmörn’. Je zag het verhaal “Lambecks Herenmode-Paradijs” voor je, Reinder is een echte verteller en het klinkt zo mooi in het Gronings. Hanneke zong nog een mooi nummer in het Engels want ook in die taal heeft Ede Staal liederen geschreven.

Mooi meerstemmig gezang was het, waardoor de bewerkte liederen van Ede Staal op een andere manier tot leven kwamen, maar toch niet aan de originelen getorn werd. De teksten werden soms nog even uitgelegd, of, aanwezigen werd gevraagd of men wist wat bepaalde woorden betekenen.

Tussen de liederen door klonk steeds een korte orgelimprovisatie waardoor wij konden horen wat er uit het orgel te halen is en de liederen van Ede op een andere manier zonder tekst toch iets met je doen. Alleen een goede organist kan dit allemaal laten horen en die hadden wij.

In de pauze, het was goed weer, kon eenieder buiten koffie/thee drinken en natuurlijk praten over datgene wat wij tot nu toe gehoord hadden om vol verwachting het tweede gedeelte in te gaan. Twee keer mochten wij een couplet meezingen waarbij de laatste “t Het nog nooit zo donker west” na de pauze in een volle kerk toch wel heel bijzonder klonk en voor mensen ook een beetje emotioneel was.

De liederen van Ede Staal leven nog steeds voort en vanmiddag hebben wij deze liederen anders gehoord, maar toch was het Ede Staal. Voor herhaling vatbaar hoorde ik van veel mensen. Een mooier concert, met zo’n 150 mensen, kon de concertcommissie niet wensen.

Iedereen ging tevreden naar huis. Men kon bij het verlaten van de kerk een donatie achterlaten voor de voedselbank “Stadswold”.
Bent u nieuwsgierig geworden: via https://kerkdienstgemist.nl/stations/2432-Protestantse-Gemeente-Bellingwolde-Magnuskerk kunt u het concert bekijken en horen. Verdere informatie over de concerten is te vinden via: https://www.pkn-bellingwolde.nl/concerten.