Ingebruikneming orgel Magnuskerk op 12 juli 2019 Ingebruikneming orgel Magnuskerk op 12 juli 2019
Klik hier voor afbeeldingen

Eindelijk na zo’n half jaar improviseren tijdens diensten is het Snitger-Freijtag orgel vrijdag 12 juli om 19.30 uur weer feestelijk in gebruik genomen.
Het orgel met 1000 pijpen is helemaal schoongemaakt. Er zat aangekoekt stof in het instrument daarom is het hele orgel uit elkaar geweest en volledig schoongemaakt.  Verder is het mechaniek uit 1797 helemaal nagekeken en in orde gemaakt. De veel te grote speling is uit het toetsenbord gehaald, opdat de toetsen tijdens het orgelspel niet meer te horen zijn. Met name dit was voor mij als niet-orgelkenner heel goed te horen.
Dennis Wubs, organist van de Magnuskerk, had aan de kerkrentmeesters als eens aangegeven dat het orgel niet meer geheel in orde was.
De registers waren erg gevoelig voor de relatieve vochtigheid in de kerk. Dit betekende, dat de registers soms bijna niet te bedienen waren, dit probleem is nu technisch opgelost. Verder is met name de windvoorziening verbeterd. Er kon slechts gebruik gemaakt worden van één van de drie oorspronkelijke luchtbalgen. Nu zijn alle drie luchtbalgen weer in gebruik, zodat de windvoorziening ook bij veel lucht vragende registers stabiel blijft.

De originele manier voor de luchtvoorziening met behulp van voetpedalen is ook hersteld. Het oorspronkelijke geluid uit 1797 kan men op deze manier weer laten klinken. Gelukkig is de karakteristieke klank van het orgel goed bewaard gebleven. Hendrikus de Vries, ook een van de organisten van de Magnuskerk, mocht dit uitproberen tijdens het concert. Dat dit niet eenvoudig is heb ik met eigen ogen mogen zien. In een goed tempo de drie pedalen te bedienen, half hangende aan een houten balk. Met één been op een stoel en het andere been pompen oftewel “treden” in technische taal, geen koud karweitje.

Orgeladviseur Stef Tuinstra was vanaf het begin betrokken bij de restauratie. Dankzij een goed onderbouwd rapport van hem kwamen subsidiegevers met geld over de brug. Daarbij moet gezegd worden dat Hensen Trenning, kerkrentmeester, veel tijd en energie gestoken heeft om deze subsidiegevers te bereiken en soms over te halen. Hensen kon dan ook met trots het concert openen.
Ook de orgelbouwers van Elberse orgelmakers BV uit Soest waren aanwezig en werden welkom geheten door Hensen. Bert van der Heuvel, die de leiding had over de hele restauratie, kreeg aan het einde van het concert bloemen.

Tijdens het concert van Stef Tuinstra vertelde hij vooraf wat we konden gaan horen. In een orgel zitten veel muziekinstrumenten maar ook geluid van bijvoorbeeld vogels. De koekoek hebben we dan ook goed gehoord. Niet alleen wordt een orgel bespeeld met de handen (op de toetsten maar ook de registers worden handmatig bediend) maar ook met de voeten. Een knap staaltje voetwerk komt hierbij kijken. Daarom was het bij sommige stukken handig dat Hendrikus het muziekblad kon omslaan en soms ook de registers kon bedienen zodat Stef al zijn aandacht bij het bedienen van het orgel kon hebben.
Jammer dat niet iedereen kon zien hoe knap het toch is om gelijktijdig met je handen en je voeten aan het werk te zijn. Stef heeft deze avond laten horen, vooral voor de kenners die met velen aanwezig waren, hoe mooi het orgel klinkt na zijn technische restauratie. Ik heb genoten wan het mooie geluid (en een blik achter de schermen) van ons orgel.
Na het concert gingen wij allemaal voldaan naar Het Karspel om na te praten onder het genot van een hapje en een drankje.

Met vriendelijke groet,

Astrid Lüürssen, scriba