Gouden jubilaris organist in Vriescheloo

Zondag 3 maart 2024 is Etty de Boer – Warntjes in de protestantse kerk te Vriescheloo het zonnetje gezet. Ze is 50 jaar actief als organist.

Wat aanvankelijk een gewone kerkdienst leek in de protestantse kerk van Vriescheloo, pakte voor Etty de Boer iets anders uit. Tijdens de dienst, die geleid werd door Pastor C Dun van Dam, werd zij door Jan Eefting verzocht naar beneden te komen. Etty begeleidde op dat moment de dienst op het orgel, bovenin de kerk. Nog niets vermoedend, op de liturgie stond het punt: Meditatief, liep zij naar voren. Jan Eefting hield daar een korte toespraak, waarin hij de Gemeente 50 jaar mee terug nam in de tijd. Etty was 16, een “kleuter” nog volgens Jan Eefting, toen zij als organist aantrad bij onder anderen de kerk in Vriescheloo. En dat is zij tot op de dag van vandaag blijven doen. Als waardering hiervoor kreeg zij een beeldje uitgereikt. Eerder kreeg zij van haar broer Marten voor dezelfde gelegenheid een door hem gemaakte klok. Hij en zijn echtgenote waren ook de personen die het kerkbestuur op de hoogte brachten van Etty’s 50 jarig jubileum.

Etty kreeg als kind pianoles van Elly Rakers en later van Jan de Boer. Haar buren, de familie Haan, hadden thuis een piano staan, waar Etty vaak op speelde. De ouders van Etty “kerkten” in de gereformeerde kerk in Bellingwolde en in de toen nog hervormde kerk in Vriescheloo. Etty meent zich te herinneren dat ze nog op het oude orgel in de gereformeerde kerk heeft gespeeld. In 1972 werd deze vervangen door een zogenaamde Johannusorgel. Hiervoor werd toen, mede op initiatief van een enthousiaste B.G. Mulder, geld ingezameld.

Naast de kerkdiensten in de gereformeerde kerk, begeleidde Etty ook de diensten in de kerk van Vriescheloo. Eerst één keer per maand, later om de week, zodat de vaste organist, de heer F Caron, het rustiger aan kon doen.

Toen en ook nu bespeelt ze af en toe ook het orgel in de garnizoenskerk te Bad Nieuweschans en in de kerk in Finsterwolde. En sinds de vier kerken in de voormalige gemeente Bellingwedde een samenwerkingsverband hebben, begeleidt Etty regelmatig het samenzang in de kerken van Bellingwolde, Vriescheloo, Wedde en Blijham.

Etty houdt er niet van in de belangstelling te staan; bij haar orgelspel is ze het liefst onzichtbaar hoog in de kerk achter het orgel, of beneden achter de piano met de rug naar de toehoorders. Maar ze vindt het stiekem toch mooi dat haar bijdragen aan de diensten zo gewaardeerd worden. Het gekregen beeldje en de klok hebben dan ook een ereplaats in de woonkamer gekregen. Het mooist vindt ze dat mensen na afloop van de dienst naar haar toe komen en zeggen: “wat konden we weer lekker met je meezingen” “en daar doe ik het voor”, aldus Etty.

Naast haar werk als organist begeleidt Etty ook het koor Joy uit Vriescheloo. Dit koor hoopt volgend jaar het 35 jarig jubileum te vieren.