Oliebollenverkoop en Oudejaarsdienst 31 dec. 2019 Oliebollenverkoop en Oudejaarsdienst 31 dec. 2019
Klik hier voor foto's

Beste mensen,

Een nieuw jaar gaan wij in als gemeenten. Een jaar waarin wij volgens de planning komen tot een federatie.
Mooi dat wij dan ook samen mooie diensten met elkaar mogen beleven.

Aan het einde van het jaar hadden wij de dienst in Oudeschans in het Garnizoenskerkje.
Maar vooraf was er in Bellingwolde nog de oliebollenverkoop. Aangezien ook veel leden uit onze buurgemeenten deze oliebollen gekocht hebben stuur ik deze foto’s maar naar alle vier de kerken.
Vanaf 9 uur startte de verkoop bij Cafeteria Postiljoen en Texaco-Station Metting. We hebben hier al sinds jaar en dag onze vaste verkopers Anita Lobbezoo en Frouwina Klaassen.
Deze mensen zie je, maar op de achtergrond werken meerdere mensen mee. Mensen die de oliebollen thuisbezorgen en al het werk wat daaraan voorafgaat: bestellingen noteren, de oliebollen halen, het in zakken doen. Zorgen dat de kramen gereed zijn. En noem maar op. De mensen achter de schermen worden dan ook altijd na afloop getrakteerd op eigengemaakt snert van Diny Heeling. Wim Ekkelkamp was de hekkensluiter samen met Diny. De overige mensen ben ik misgelopen maar hebben wel kunnen genieten van de lekkere snert, ook zo’n traditie.
De opbrengst dit jaar was € 2400,00 een geweldig bedrag dat wij natuurlijk goed kunnen gebruiken. Maar zonder al die vrijwilligers en de mensen die weer altijd onze oliebollen kopen beginnen wij niets, dus hartelijk bedankt!

Daarna gingen wij het jaar afsluiten in Oudeschans. Marga Noordhoff en Janny Ekkelkamp (die jarig was) verzorgen altijd het lekkers na afloop van de dienst. De warme chocolademelk en Glühwein en nog een kleine traktatie. Vooraf aan de dienst werd alles al klaargezet.

Ds. Wolf Jöhlinger ging voor in deze laatste dienst van het jaar. Een mooie dienst waarbij Etty de Boer op piano en haar dochter Esther de Boer op bugel ons begeleidden en mooie muziek maakte tijdens de dienst.
Wolf had een mooie overdenking over Dietrich Bonhoeffer, een vooraanstaand Duits kerkleider, schrijver, theoloog en verzetsstrijder tegen het nazisme.
Lied 511 uit ons liedboek is door Bonhoeffer geschreven in gevangenschap op 28 december 1944. Het lied, uit de gevangenis gesmokkeld, heeft hij geschreven voor zijn moeder en verloofde. Tussen de overdenking zongen wij coupletten waarna Wolf hierover verder uitleg gaf. Dit lied is 75 jaar geleden geschreven en dit jaar herdenken wij dat 75 jaar geleden de oorlog is afgelopen.
Een hele mooie overdenking op deze avond, om over na te denken maar ook om moed te geven in het nieuwe jaar.
En zo zongen wij ook traditiegetrouw aan het einde van de dienst samen het Grönnens Laid.
En daarna gezellig bijpraten onder het genot van een drankje.